Kam za treky v el Chaltén?

Last updated on 07/04/2020

El Chaltén a okolí Cerro Fitz Roy a Cerro Torre byly jedny z TOP míst, které jsme při cestě Patagonií navštívili. Vynechat argentinskou část Patagonie by byla velká chyba a rozhodně stojí za návštěvu. My jsme se tady vydali na dvoudenní trek, spali jsme pod širákem u Laguny de Los Tres a po dlouhé době si dopřáli dobré točené pivo.

Turistické město El Chaltén

El Chaltén je malé město v Argentině, které leží v těsné blízkosti národního parku Los Glaciares. Díky tomu se z něj stalo skvělé startovací místo pro trekování v okolí. Město je dost turistické – plné hotelů, hospod, restaurací, pekáren, kaváren. Dokonce si tady po treku můžete dopřát i thajskou masáž. Podobá se trochu outdoorovému městu Pucón, které jsme si oblíbili v Chile. Nicméně přestože je plné turistů, má skvělou atmosféru.

TIP: Pro digitální nomády je to skvělé místo, kde lze strávit i několik dní. Ale pozor. Signál tady chytnete pouze s operátorem Movistar, a to ještě horko těžko. Raději si zaplaťte ubytování v nějakém pěkném hotelu a předem si ověřte, jak kvalitní připojení mají

cesta do El Chaltén

Velmi mile nás překvapilo, že je otevřené i camperům. Před městem v blízkosti informačního centra vybudovali parkoviště, které je určené právě pro lidi, kteří cestují a žijí v autě. Toto místo je úplně zdarma, a dokonce tady najdete i suchý záchod a u informační centra vodu. Z našeho pohledu, je to skvělé řešení. Sjíždí se tu opravdu hodně aut (hotová přehlídka), kteří by hledali místo v okolí města. Díky tomu je mají pěkně pod kontrolou včetně jejich odpadků.

El Chalténu se dá podniknout několik treků, ať už jednodenních či vícedenních. Pozitivní je, že všechny tyto treky jsou zdarma a nemusíte platit žádný vstup ani kemp. Můžete si tedy pobyt prodloužit bez ohledu na ceny.

2-3denní okruh na Cerro Fitz Roy a Cerro Torre

My jsme se vydali na okružní trek, který nám zabral dva dny, ale jde protáhnout i na tři. Trek je středně náročný a celkově má 34 km. Byli tam i tací, kteří to celé zvládli za jeden den i s východem slunce.

El Chaltén -> kemp Poincento -> Laguna De Los Tres

My jsme začali trasou zvanou „Sendero al Fitz Roy“ a měli jsme v plánu dojít do kempu Poincento. Tato trasa má pouze 11 km a dá se zvládnout úplně v pohodě za jedno odpoledne. My jsme vyráželi až kolem 13 hod a měli jsme dost času si v kempu uvařit a ještě dojít až k Laguna De Los Tres.

Trasa začíná severo-západně od města a nelze ji minout. Najdete tu docela velké parkoviště, kde můžete nechat auto. Odtud je to hodinu k první vyhlídce do údolí De Las Vueltas river. Po další hodině a půl dojdete k první vyhlídce na Fitz Roy nebo k vyhlídce u jezera Laguna Capri. Záleží na vás, jakou cestu si zvolíte. Všechny trasy jsou v národním parku skvěle značené a nemůžete se ztratit. Od vyhlídek už je to pouze hodinu a půl do kempu Poincento. Tento kemp je asi nejoblíbenější a je dost podobný tomu v Parque Nacional Cerro Castillo. Je to také skvělé výchozí místo na východ slunce pod horou Fitz Roy.

Vyhlídka na Fitz Roy

My jsme si tady postavili stan a vyrazili ještě k nedaleké vyhlídce na ledovec Glacier Piedras Blanca. Ten den jsme měli ještě v plánu dojít až k jezeru Laguna De Los Tres a strávit tam noc pod hvězdami. Ono je kempování u jezera zakázáno, ale přenocovat tam jde. Uvařili jsme si večeři a kolem 8 hodiny vyrazili vstříc vrcholu. Tento úsek je asi nejtěžší z celého dvoudenního treku. Budete se šplhat dokonce po kamenité cestě. V půlce mají domeček správci parku, kteří tam kontrolují poslední návštěvníky, ale když se přesvědčili, že máme čelovky a jdeme „jen na západ slunce“, pustili nás. My jsme v kempu nechali postavený stan a vzali si jen batoh s karimatkou, spacákem a oblečením.

Když jsme dorazili k jezeru, byli jsme tam sami. Nicméně během pár minut přišli další dva lidi, kteří tam strašili dvě hodiny, a ještě k tomu z protější strany teprve slézali horolezci. Ono by to nevadilo, ale tím, že si tam nemůžete jen tak lehnout, jsme se docela načekali než odešli. Ale noc byla skvělé! Ten klid, hvězdy, úplněk, vzduch. No, spalo se jedna báseň. Ani zima nám nebyla.

TIP: Pokud patříte mezi milovníky ledovce, vyražte na ledovec Perito Moreno. Nachází se nedaleko, také v parku Los Glaciares

Laguna De Los Tres -> Laguna Torre a Cerro Torre -> El Chaltén

Ráno nás začali budit první nedočkavci na východ slunce už v pět hodin. Byla ještě tma a my už jsme se zase museli škrábat do zimy. Takže takové to ranní probuzení s prvními paprsky slunce se nekonalo, ale stejně to byl zážitek. A ten východ, nádhera! První sluneční paprsky se začali do vrcholků opírat kolem šesté hodiny. Rozhodně doporučujeme na východ slunce vyrazit.

jezero Fitz Roy

Čekala nás trasa dlouhá 27 km. Tuto trasu je možné rozložit do dvou dnů a zůstat v kempech kousek od Laguny Torre. My jsme se rozhodli, že tam spát nebudeme, ale nechali jsem si v jednom z kempu odložené věci, abychom je nemuseli táhnout zbytečně sebou k laguně.

Z kempu Poincento vede trasa kolem dvou jezer Madre a Hija. Trasa je pěknou lesní nenáročnou cestou až do kempu k laguně Torre. Odtud je to pak trochu do kopce až na vyhlídku Mirador del Torre. Nám se počasí během dne dost změnilo – z krásného jasného rána se stala mračna, a tak Cerro Torre nebyl moc vidět. Cesta zpět do města El Chaltén je pohodová a vede víceméně po rovině.

Laguna Cerro Torre

Celý tento okružní trek lze jít i obráceně, ale bude trochu náročnější. Trasa kolem lagun Madre a Hija povede do mírného kopce. Další možností je si z toho udělat dva jednodenní výlety:

• El Chaltén -> Cerro Torre a Lugana Torre -> El Chaltén (6 hodin, celkem 20 km)
  • El Chaltén -> Laguna de Los Tres -> El Chaltén (8 hodin, 21 km)
Vyhlídka na El Chaitén

V okolí města El Chaltén lze podniknout i spoustu dalších jednodenní tras. Mapku a všechny informace si můžete vyzvednout v informačním centru na kraji města.

TIP: Pokud jste milovníci dlouhých treků, vyzkoušejte W trek v Torres del Paine nebo 4denní trek v Cerro Castillo.