Praktický rádce o cestování v Kostarice: co je dobré vědět před dovolenou?

Last updated on 16/09/2022

Tak konečně skoro po dvou letech vyrážíme zase za oceán. Tentokrát jsme se rozhodli pro Kostariku. Ve hře bylo ještě Mexiko, ale nastala pro nás nečekaná změna. Poprvé nejedeme sami. 🙂  Našimi „travel buddies“ se pro tentokrát stali Jirka s Markét, kteří byli pro Kostariku nadšeni stejně jako my. Na Kostariku jsme slyšeli samá pozitiva a chválu. Hrozně jsme se těšili na přírodu, kterou je tato malá zemička proslavená.

Víte, co znamená Pura Vida? V překladu je to doslova čistý život. Kostaričané to používají hodně často. Touto frází se vítají, loučí, zdraví i děkují. V podstatě se jí řídí. Její hlubší význam vlastně znamená, že přijímáte život jaký je. Nic není špatné a vždycky může být hůř.

Pokud se do Kostariky chystáte, určitě se na toto místní myšlení nalaďte. Dovolenou si určitě užijete na 100 % stejně jako my. Začněte třeba zjištěním základních a důležitých informacích o Kostě. 🙂

Mapa naší cesty Kostarikou

Kostarika je malá země v jižní části Střední Ameriky. Sousedí s Nikaraguou a Panamou. Její břehy jsou omývány Karibský mořem a Tichým oceánem. Pro milovníky moří a pláží nabízí Kostarika rozmanitost. Najdete tu krásné tyrkysové moře, divoký řeky na surfování, vlny na radostné skákání i skryté pláže s bílým pískem.

Mapičku včetně naší trasy najdete na mém worldee.com a také v článku Itinerář na tři týdny.

Fauna a flora hlavní lákadlo Kostariky

Jedním z hlavních důvodu návštěvy Kostariky je většinou její příroda. Vidět zvířata v jejich přirozeném prostředí a mít možnost obdivovat rostliny různých tvarů, velikostí, barev i léčivých účinků, to je něco, co nikdy nezapomenete. Já už jsem procestovala docela kus světa, ale to, co jsem viděla tady, jsem ještě nikdy nezažila.

Při východu slunce jsme pozorovali obrovské keporkaky a delfíny, kteří se proháněli pouze tři metry od naší lodě. Chodili jsme vedle nosálů, dalekohledem jsme pozorovali líné lenochody, naslouchali jsme zvukům džungle, obdivovali opice, které s neuvěřitelnou jistotou přeskakovali ze stromu na strom nebo se učili rozeznávat zpěv tukanů a papoušků Ara. To vše během jednoho dne.

V Kostarice tak můžete narazit na 237 druhů savců, bezmála 400 druhů obojživelníků a plazů, na 10 % všech motýlích druhů světa, tisíce druhů můr, včel a vos a přes 850 druhů ptactva, což láká každého zapáleného ornitologa. Tamní řeky a jezera jsou domovem pro 30 druhů ryb

Neuvěřitelné prostředí, které na vás bude dýchat z každého koutu této země, je rozhodně důvod, proč se do Kostariky vydat.

Malý výčet zvířat, které jsme viděli my:

• malpy,
  • mývala,
  • hady,
  • pásovce.

Ale nenechte se mýlit. Jestli si myslíte, že uvidíte lenochoda nebo tukana na každém kroku, jste na omylu. Vidět třeba takového lenochoda chce trochu štěstí a bystré oči. Zvířata jsou dokonale maskovaná a spatřit je není vůbec jednoduché. Určitě doporučujeme využít služby průvodců alespoň v některém z národních parků. My jsme si průvodce zaplatili v národním parku Corcovado, které bylo sice hodně drahé, ale o to více zážitků jsme si odvezli.

Přibližně čtvrtinu rozlohy země tvoří chráněná území. Celkem má 26 národních parků, které poskytují ochranu přibližně 4% všech živočišných druhů a ekosystémů světa. Najdete tady mlžné i deštné lesy, primární a sekundární džungli, sopky a mnohé další.

Jak se dostat do Kostariky?

Pokud budete mít štěstí, můžete vychytat letenky v akci i za cca 10 000 Kč. My jsme letěli koncem ledna a na akční letenky jsme čekali do října. Ty bohužel nepřišly, a tak jsme se rozhodli koupit to, co bylo. Vybírali jsme mezi lety do Air France a KLM. Nakonec jsme z důvodu termínu zvolili Air France. Letěli jsme z Vídně do San José s přestupem v Paříži. Zpátky nám přidali ještě přestup v Panamě. Letenky nás vyšli na cca 14 000 Kč, což není žádná hrůza.

Letěli jsme dlouhých 11 hodin, ale cestu jsme si docela užili (alespoň někteří). Kdy jindy než v letadle má člověk čas na filmy, knížky, podcasty nebo spánek? Air France nám poskytlo výborné jídlo v podobě kuřecího masa, sýru, čokoládového dezertu a kávy. Na druhé jídlo nás trochu napínali, ale dočkali jsme se malého sandwiche na večeři. Jediným mínusem byla snad jen roznáška pití, která téměř nebyla. Na cestu zpátky jsme si už vodu nezapomněli doplnit ještě před odletem.

Tip na ubytování na letišti

Letadlo letělo v 6:30 z Vídně, a tak jsme se tentokrát rozhodli ve Vídni rovnou přespat. Brzký odlet by totiž znamenal vstávačku ve dvě ráno a složitý přesun. Můžeme doporučit hotel Moxy cca 10 minut pěšky od odletové haly. Po kontrole vstupních covidových dokumentů jsme dostali navíc za odměnu voucher na drink v místním baru zdarma. Do postele jsme se nakonec stejně dostali před půlnocí a spali asi jen 4,5 hodiny, ale rozhodně to bylo lepší než noční přesuny.

Salonky na letišti

V Paříži jsme měli pěti hodinový přestup, a tak jsme si naplánovali návštěvu letištního salonku. Měl to být highlight naší cesty letadlem. Bohužel jsme po přistání zjistili, že kvůli covidu byl první terminál i se salonkem zavřený. Nezbylo nám tedy nic jiného než se uchýlit klasicky do McDonald’s.

Každopádně máme zkušenost alespoň se salonkem ve Vídni z naší cesty na Madeiru. David si pořídil prémiovou kartu u ČSOB, kde při splnění podmínek má volné vstupy do vybraných salonků a další čtyři vstupy zdarma za rok pro druhou osobu. Karta nabízí mnoho dalších výhod od pojištění po slevy na zážitky. Více info zde. Největším benefitem salonku ve Vídni je jídlo zdarma „all you can eat”. Můžete tam tady strávit x hodin čekáním a přitom se pořádně nadlábnout. Navíc má salonek i pracovní stoly a pohodlná křesla.

Očkování a covidové podmínky

Do Kostariky se doporučuje základní cestovní očkování: břišní tyfus a žloutenka. Já mám navíc ještě vzteklinu. Nicméně toto očkování nikde nekontrolovali.

V termínu naší cesty nikdo nekontroloval ani PCR test, ale kontrolovali očkování. Ten, kdo nemá očkování (minimálně dvě dávky), musel předložit cestovní pojištění, které kryje náklady spojené s případným onemocnění COVID 19 tj. ubytování a léčebné výlohy

Mám informaci, že skupinku neočkovaných čechů při odletu ze země nepustili do letadla z důvodu pozitivních testů na covid. Dejte si proto na toto pozor a testujte se raději dopředu.

Co se týká opatření v Kostarice, zaznamenali jsme pouze nošení roušek ve vnitřních prostorách. Docela hojně je nosili i venku v některých městech. Neobvyklé pro nás bylo časté mytí rukou. Téměř před každým obchodem, vstupem do parku, bankou i bankomat bylo malé umyvadlo, kde jste si ruce mohli umýt. Někteří to dokonce striktně vyžadovali.

Půjčení auta, doprava a časový posun

San José nás přivítalo 30. stupni. Proběhli jsme imigrační kontroly, odpálkovali několik naháněčů a vydali se hledat půjčovnu auta. Auto jsme předem rezervovali na doporučení z nějakého článku u společnosti Adobe Rent a Car. Žádnou pobočku na letišti nemají, ale hned při východu jsme narazili na týpka s cedulí „Adobe“, který nám nechal přistavit dodávku na odvoz do půjčovny.

Řada cestopisů doporučovala půjčit si 4×4. My jsme se nakonec rozhodli půjčit klasické auto – sedana. Celou cestu jsme s ním bez problémů zvládli i na prašných silnicích. Hlavní silnice jsou zpevněné a dobře průjezdné. Na těch vedlejších je to horší a může to být mírně omezující. Pokud chcete objevovat zapadlé horské vesničky, nebo místa kam noha turistů ještě nevkročila, raději si půjčte 4×4. Pozor si také dejte při bookingu ubytování. My jsme jedno ubytko měli uprostřed hor, kam vedla strmá prašná silnice plná děr a trochu jsme se báli, abychom vyjeli.

Z půjčovny jsme cca po 25. minutách s novým naleštěným parťákem vyráželi směr předem domluvené ubytování v San José.

V Kostarice je o 7 hodin méně. V době našeho příletu v cca 18 hodin byla v ČR už jedna hodina v noci a nás čekalo ještě pár hodin přesunu. Dobře se na tu cestu vyspěte, bude se vám to hodin. 🙂 Hodit by se vám měla také informace, že v Kostarice je světlo každý den cca od 7.00 do 18.00. Národní parky se tedy otevírají docela brzy a také docela brzy zavírají. Pokud si ho budete chtít pořádně užít, budete si muset přivstat.

Jazyk v Kostarice – angličtina ano nebo ne?

Po příjezdu na naše první ubytko, nás čekala první jazyková zkouška. Ze začátku vypadalo všechno dobře. Slečna recepční nám anglicky zvládla vysvětlit všechno od snídaně po check-out, ale pak jsme narazili na problém s rezervací a tím i jazykovou bariéru. Její slovní zásoba byla vyčerpána a museli jsme přejít na španělštinu.

Španělština je úředním jazykem, se kterým se domluvíte všude. Určitě je dobré znát alespoň základní fráze, které se vám budou hodit třeba při objednání či výběru jídla. V turistických místech většinou alespoň trochu anglicky umí, ale narazili jsme i na místa, kde jsme s angličtinou nepochodili vůbec. Pokud španělsky neumíte vůbec, doporučujeme do mobilu stáhnout nějaký offline slovník nebo rovnou Google překladač, kde můžete nahrát i hlasovou zprávu s okamžitým přeložením.

Bezpečnost v Kostarice

Kostarika je jednou z nejbezpečnějších zemí ve Střední a Jižní Americe. Země je to docela vyspělá, a tak je potřeba krást menší než jinde. Nicméně vždy se hodí být ve střehu. Nikdy nenechávejte ležet cenné věci jen tak na pláži, a také si dávejte pozor na věci v autě. Je známo, že na některých místech se auta přímo vykrádají. Jedním z nich je například parkoviště u národního parku Carara. Doklady a elektroniku noste vždy sebou.

Kdy vyrazit, aby vás nepřekvapilo počasí?

Kostarika leží v tropickém a subtropickém pásmu. Podobně jako v jiných zemí se střídají dvě období – suché a deštné. Období sucha je v měsících prosinec až duben, období dešťů od května do listopadu.

V lednu a únoru je největší teplo a nejstabilnější počasí. Právě proto sem jezdí nejvíce turistů. My jsme jeli na přelomu ledna a února a s těmi turisty to nebylo vůbec tak špatné. Možná je to dáno i covidem a tím pádem i menším zájmem o cestování. Pokud chcete zažít něco z období sucha i dešťů vyražte během přelomových měsíců.

Jak je to s cenami a placením v Kostarice?

Měna a její přepočet

Kostarickou měnou jsou colony. 1 CRC (kostarický colon) je v době naší návštěvy asi 0,0368 Kč; 100 CRC je tedy cca 3,68 Kč. Sebou jsme si pro jistotu vzali americké dolary, které jsme ale vůbec nevyužili. První peníze jsme vybírali v bankomatu v San Isidre. Do té doby jsme to zvládli pouze s kartou.

Na mnoha místech dostanete možnost platit buď právě v colonech, nebo v amerických dolarech. Zda je výhodnější platit v colonech nebo v dolarech, záleží na oblasti. Na turistických místech v národních parcích se vyplatilo většinou platit v dolarech, mimo turistická místa spíše v colonech. Vždy však záleží na kurzu, který používají.

Platby kartou

Na většině místech se dalo platit platební kartou, ale je dobré mít i hotovost např. na parkování nebo jídlo v mini restauraci. Při platbě kartou mají občas poplatky třeba i 5 %. Toto nám většinou hlásili dopředu. Kromě pofidernich týpků, kteří vybírají poplatky za parkování i na veřejných silnicích, jsme nikdy neměli pocit, že by nás chtěl někdo „oškubat“. Co bylo domluveno, tak se také stalo.

My při cestování používáme dvě karty – Revolut a mBank karta svět. Revolut má lepší kurzy při placení, ale při výběru z bankomatu nad 4 500 Kč za měsíc musíte platit poplatky. V takovém případě u nás nastupuje mBank karta, které je bez poplatků. Poplatky se také platí přímo v bankomatu. My jsme využívali bankomaty Národní banky Kostariky (NBC), kde byly výběry zcela bez poplatku.

Ceny

Kostarika není levná země. V podstatě se platí za každý národní park a aktivitu. Pokud chcete ušetřit, budete se muset omezit v počtu navštívených míst nebo vybírat úplně to nejlevnější. Zadarmo jsme byli jen v termálních pramenech ve městě La Fortuna, u stromu Ficus Reiz v Monteverde a samozřejmě na plážích. Národní parky Cahuita a Gandoca-Manzanillo jsou placené formou daru tzn. záleží na vás, kolik zaplatíte.

Nejdražší byla oblast Monteverde a Corcovado. Pokud si budete platit nějaký výlet, nebude to levné. Ušetřit se dá za:

• ubytování, pokud budete bydlet v hostelech,
  • dopravu, pokud budete cestovat veřejnou dopravou (autobusy jezdí hlavně mezi městy a jsou levné, problém může nastat při přesunu na místě) ,
  • jídlo, pokud budete jíst v tzv. sodě – levné restauraci s nejen tradičním jídlem Casado.

Nás tento výlet stál přibližně 53 000 Kč na osobu. Letenka stála cca 14 500 Kč, národní park Corcovado 7 500 Kč, auto 8 500 Kč na osobu. Za všechno ostatní jsme tedy dali 22 500 Kč.

Nutno říct, že ve čtyřech lidech je výhodnější auto, ale i ubytování. Jeden pokoj pro čtyři vycházel vždy lépe než pro dva. Velmi drahou položkou je i půjčení auta. To si zařiďte i několik měsíců dopředu. Rezervace pouze měsíc dopředu se může vyšplhat až na 70 000 Kč za měsíc.

Kde koupit SIM kartu a jakou vybrat?

Nákup simky jsme odložili až na druhý den po příletu. Simka by měla jít koupit i na letišti nebo v blízkém nákupní centru. My jsme ji koupili až ve městě San Isidro od náhodného prodejce na ulici. Stál před obchodem s elektronikou a vypadal docela důvěřivě.

V Kostarice můžete pořídit simky od tří společnosti – Claro, Kölbi, Movistar. Nejlepší pokrytí má údajně Kölbi. My jsme pořídili Movistar s tím, že pro nás to pokrytí není úplně důležitý. Ve městě jsem vždy signál měli, pokulhávalo to akorát v horách. Claro má údajně nejhorší pokrytí.

Koupili jsme SIM kartu s internetem 4G a neomezeným přístupem na sociální sítě za 6 000 CLC. Nabízela se ještě možnost koupit 1G za cenu 2 000 CLC. Pán nás ujišťoval, že data jsou na celý měsíc, což v případě té 1G nebyla pravda. Markét po týdnu byla bez internetu. Poté co dojdou data, nebudete se moci přihlásit ani na sociální sítě. Nám ty 4G vydrželi přesně tři týdny.

Nákup simky je docela proces. SIM karta je vázána na ID nebo číslo pasu. Po registraci se musíte s pasem dokonce vyfotit a uložit. My už tento postup známe z Chile, ale pro někoho to může být celkem překvapení. Pokud můžete, nechte si poradit.

Mňam aneb jídlo, které určitě ochutnat v Kostarice?

Jídlo v Kostarice nás docela mile překvapilo byť to ze začátku vypadlo, že toho moc nemají. Kromě typických kostarických jídel si tu pochutnáte na mexickém jídle. Pro milovníky tortill, nachos a avokáda je Kostarika ideální země. Většina jídel obsahuje maso nebo rybu, ale můžete si dát i vege variantu. Porce jsou obrovské, dokázali nás nasytit na celý den.

Jídla, která vás nikdy nenechají hladoví.

Gallo de pinto

Typická snídaně, kterou dostanete na výběr v každém ubytování i restauraci. Vždy obsahuje rýži smíchanou s fazolemi, vajíčka a smažené banány. K tomu většinou dávají ještě pečivo, máslo, marmeládu, občas ovoce, tortilly a párky.

Casado

Typického jídlo, které najdete snad všude. Základem je opět rýže, fazole a maso na různé způsoby. K tomu se podává většinou zelenina. Občas je jen vařená na páře, občas nějaký mix. K tomu si můžete dát různé druhy omáček většinou trochu pálivých. Nejoblíbenější je domácí nákladná zelenina, kterou mají hned na stole a pak omáčka Linzano.

Chifrijo

Chifrijo je miska plná rýže, fazolí, vepřového masa a rajčat. Servíruje se buď s nachos, chlebem nebo tortillou. Jirka s Markét k tomu dostali smažené plátky banánů.

Chicharron

Chicharron je takové vyškvařené maso na způsob škvarků.

Patacones

Patacones jsou banánové bramboráky. Dávají to buď samotné třeba s guacamole, nebo jako přílohu k masu, rybě, zelenině.

Tamal

Tamal je maso s rýži zabalené v banánovém listu. Toto jsme bohužel neochutnali a ani jsme to nikde neviděli.

Ceviche

Ceviche je syrová ryba nebo mořské plody naložené ve šťávě z limetky, soli, pepře, cibule a dalšího koření. K tomu se dávají křupavé nachos, sušenky nebo chleba. My jsme to vyzkoušeli dvakrát. Jednou nám to chutnalo moc a podruhé jsme byli hodně zklamaní. Doporučujeme najít přímo nějakou cevichárnu nebo restauraci podle recenzí na ceviche.

Tradičních jídel mají ještě více. Výše uvedené je to, co jsme zkusili a chutnalo nám.

Pití, které vás budou lákat v každém baru.

Na pití jsme si oblíbili pivo Imperial a jejich smoothie. Kromě klasického exotického ovoce jako je ananas, maracuja, žlutý meloun, jsme objevili Guanabanu, ze které je smoothie vynikající. Netradičním ovocem je ještě Pejibaye, které roste na palmách a viděli jsme ho poprvé.

Pokud jste milovníkem kávy, v Kostarice si jí vychutnáte dosyta. Dostanete ji ke každé snídani a občas je na ubytování zdarma po celý den. Zajděte si na nějakou Coffee tour a ochutnejte tři hlavní druhy podle délky sušení a pražení. Obvykle tam mají suvenýr shop, kde si můžete kávu přímo z dané plantáže koupit. My jsme si odvezli domů kávu z Monteverde, ale našli jsme ji i v běžném obchodě o něco levněji.

V Kostarice je na většině míst pitná voda, za kterou tak můžete ušetřit.